zondag 28 juli 2019

Oogst en verhalen van vroeger

En toen stond de man die altijd stro komt halen voor de aardbeien aan het hek.
Hij had een grote emmer vol bonen bij zich.
Hij is altijd wat onhandig in zijn contact, maar uiteindelijk werd het me duidelijk dat we de bonen mochten hebben.
Zomaar omdat wij altijd stro geven en hij heel veel bonen had dit jaar!
Deze buurman, ik schat hem tussen de 75 en 80, heeft een vrij groot stuk grond achter het huis en heeft daar al sinds jaar en dag een moestuin.
Toen ik hem daarna vroeg begonnen zijn ogen te glimmen en begon hij te vertellen over vroeger.
Over hoe zijn vader hem na het avondeten meenam naar het land, waar hij hielp om water te halen, de moestuin te verzorgen en waar zijn vader hem de kneeepjes van het vak van kinds af aan leerde. 
Ook vertelde hij dat hij binnenkort wel savoije kool voor me heeft.
En hij vertelde over hoe de kool bereid moet worden, dat je hem kan koken en stamppot van maken of stoven met zo'n zakje groentespul. Dat doet de vrouw altijd zei hij.
Zijn moeder had vroeger altijd moeite om de kool te snijden want zij was linkshandig en had dus een linkshandig koolmes nodig. De smederij in het dorp verderop waar hij vroeger bij de steenfabriek is opgegroeid, daar werkte een man, die wel een linkshandig koolmes kon maken. Ze gavern hem het rechtshandige mes erbij als voorbeeld. De smid kon natuurlijk wel het heft van dat voorbeeldmes eraf halen en het linkshandige mes zetten, maar dat was natuurlijk zonde van het rechtshandige mes. Dus weer een ander maakte het heft erbij!
Dat koolmes van zijn moeder heeft hij nog altijd bewaard.
Dat is natuurlijk ook uniek!

Het deed mij denken aan mijn vader die niet met de zeis van mijn opa overweg kon vanwege zijn linkshandigheid.



Ik vind verhalen van vroeger altijd mooi.
En ik vind het leuk dat deze oude mensen mij dingen kunnen leren die zij al in hun jeugd geleerd hebben.
Ook vind ik het fijn om te zien dat hij dan gaat glimmen bij het vertellen van zijn verhalen.

Het zijn de kleine dingen die het doen.

3 opmerkingen:

blauwruitje zei

Zeker weten. Mooi verhaal fijn dat je het deelt met ons.

Knutselpret zei

heel erg leuk en lekker uit eigen tuin

Pippa's Hus zei

Heerlijk, wat bijzonder zulke verhalen. En lekkere boontjes op de koop toe. XX Esther