vrijdag 3 november 2017

Ken je het verhaal van...

Sint Maarten?

Ik bedacht me de kaboutertuin te openen rond Sint Maarten.
Dat leek me een leuk idee vanwege de lichtjes die ik dan hier en daar ga toevoegen.
Maar het echte verhaal van Sint Maarten kende ik eigenlijk niet.
Waarom lichtjes, waarom snoepjes?
Mijn zus kent het verhaal wel, haar kinderen gaan al jaren naar een mooie school waar o.a. dit  verhaal verteld wordt en toen ze me het begon te vertellen herinnerde ik me dat ik ooit een avond van het Sint Maartensfeest bijgewoond heb. (Haar oudste is 23, dat ik daarbij was is misschien al heel lang geleden..)

Ik vertel het graag ook aan jou.

Sint Maarten was een ridder in de Middeleeuwen.
Hij reisde van stad naar stad.
Hij was rijk en bekommerde zich niet om anderen.

Op een koude winternacht kwam hij aan bij de poorten van een stad. Het was bitterkoud en de wind joeg guur door de straten. Daar zat een arme bedelaar bij de stadspoort. 
Geen warmte, geen veilig thuis en geen eten voor deze bedelaar.
Gewoonlijk zou Maarten niet omgekeken hebben naar dit onbelangrijke mens. Maar in deze koude nacht brak zijn hart toch...

Hij pakte zijn zwaard en sneed zijn warme mantel in tweeën en gaf de helft aan de bedelaar.

Die nacht werd hij in de nacht bezocht door een engel. Zij zei: 'Je hebt goed gedaan Maarten. Je hebt je rijkdom gedeeld met de arme man. Daarmee werd ridder Maarten een heilige. Sint Maarten.

Ter herinnering aan dit delen hollen wij ons overtollige voedsel uit om het licht er in te laten schijnen. Ons licht betekend onze goedhartige kant. We eten samen soep om  onze rijkdom te delen, Kinderen halen lekkers op om anderen te laten delen in hun rijkdom.

Ieder mens heeft dingen waarin hij 'rijk'is en er van delen kan.

Ook ik kan delen in mijn rijkdom. Ik zeg het vaak als mensen zeggen: 'zo wat een grote tuin.' Dan zeg ik ja heerlijk, dat is echt rijkdom. Ik ben niet rijk, maar het voelt zo rijk, zo fijn. Ook in mijn creativiteit kan ik delen.
En vandaar dat ik nu rond de tijd van Sint Maarten mijn kaboutertuin wil delen met anderen. En dan delen die ouders en kinderen hun plezier weer met mij.


1 opmerking:

Knutselpret zei

leuk verhaal het is hier niet actief ( veluwe )