donderdag 13 december 2012

Vervolg vlinder in de sneeuw.

Kijk, ik heb de vlinderstichting gemaild omdat ik het zo gek vond en ik kreeg deze reactie terug! Interessant he. (dat het een kleine vos was wist ik natuurlijk wel, maar dat sommige vlinders overwinteren wist ik niet!)

Beste Groene fazant,

Je hebt de kleine vos gevonden. Deze vlinder overwintert als vlinder. Waarschijnlijk had hij een heerlijk koel, beschut, plekje gevonden bij iemand in huis, op een zolder, slaapkamer, schuur of garage en is hij doordat er een verwarming of kachel is aangegaan wakker geworden. Misschien dat iemand hem naar buiten heeft gedaan. Hij gebruikt helemaal geen voedsel. Als de vlinder wakker is geworden kan het nog weleens lukken om weer in winterslaap te gaan mits hij niet uitgeput is. Hij gaat dan weer op zoek naar een beschut, koel plekje. Dit kan ook in holtes van bomen of in struikgewas zijn. Half februari/begin maart worden de 1e vlinders weer gezien als het mooi weer is. Door de warmte van de zon worden ze weer wakker en kunnen ze de vleugels opwarmen om te vliegen.

Met vriendelijke groeten,
De Vlinderstichting

Geen opmerkingen: